Innoveren van ons onderwijs

Nieuw economisch denken in hele opleiding
Jaarverslag CET home header driehoeken
Marc

Marc Brunnekreeft
Senior docent bij de opleiding Commerciële Economie en leercoach bij de Brede Economische Richting

Innoveren van ons onderwijs

Het Centre for Economic Transformation deelt nieuwe kennis met de professionals van vandaag en morgen, via innovatief onderwijs. 

Marc Brunnekreeft is senior docent bij de opleiding Commerciële Economie en leercoach bij de Brede Economische Richting. Hij wil een nieuwe generatie economen opleiden die inziet dat waardecreatie niet alleen draait om geld, maar ook om de natuur en de mens.

Het verhaal van Marc Brunnekreeft

‘Ik zou mijzelf schetsen als ondernemend en innovatief en soms wat ongeduldig. Ruim vijf jaar geleden kwam ik in het onderwijs terecht. Een van mijn beste beslissingen ooit.’

Het kantelpunt (1)

‘In 2006 raakte ik geïnspireerd door een Tegenlicht-uitzending van de VPRO. Die ging over cradle-to-cradle en Michael Braungart. De centrale gedachte is dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product kunnen worden ingezet in een ander product. De uitzending liet mij inzien dat duurzaamheid en commercieel ondernemen prima samen gaan. Ik werkte toen nog in het bedrijfsleven en heb daar geprobeerd de cradle-to-cradleprincipes toe te passen.’

Het kantelpunt (2)

‘Wat mij opviel toen ik ging lesgeven, was dat het marketingonderwijs inhoudelijk maar weinig verschilde met het onderwijs dat ik zelf had genoten. En dat terwijl de wereld toch behoorlijk is veranderd. Ik miste het nieuw economisch denken. Vanaf toen ben ik mij gaan inzetten voor de economische transitie van ons onderwijs.’

De nieuwe economie

Wij leiden economen veelal nog op vanuit de gedachte dat het maximeren van financiële waarde het ideaal is. Maar wat we met elkaar uit het oog zijn verloren, is dat dit te vaak ten koste gaat van de natuur of de mens. Als ik met studenten of collega's praat over de nieuwe economie probeer ik ze te laten inzien dat nieuw economisch denken veel verder gaat dan het stereotype 'bomenknuffelen'. Het biedt juist ruimte voor innovatie én commercieel succes van een bedrijf.’

Het hele curriculum

Ik heb onder andere een keuzevak ontwikkeld voor vierdejaars studenten Commerciële Economie gericht op duurzame bedrijfsmodellen. Verder werk ik met collega’s aan het bredere bewustzijn dat wij met elkaar meervoudige waardecreatie in de hele opleiding Commerciële Economie moeten doorvoeren. Dat lijkt in eerste instantie een eenvoudige administratieve aanpassing, maar voordat dit in een compleet curriculum concreet in de lessen zit, moeten we nog wat bergen verzetten.’